Waarom zit ik nooit vol?

‘Waarom zit ik nooit vol?’ Vraag jij je dat regelmatig af? Het antwoord is simpel. Je eet de verkeerde dingen en luistert niet naar wat je lichaam je vertelt.

Sad but true, het meeste dat je leest en hoort over voeding en afvallen is grote onzin. Calorieën tellen bijvoorbeeld. Dat zul je na deze het lezen van dit artikel hopelijk niet meer doen. Dat scheelt! Calorieën tellen is een stomme manier van diëten want de ene calorie is de andere niet. Twee handjes walnoten bevatten evenveel calorieën als een menu van dat hamburgerrestaurant met die grote gele letter op het dak. Toch heb je na dat menu al snel weer trek. Hoe zit dat? Ik leg het je zo uit. Eerst even iets over hoe en waarom wij (altijd!) honger hebben.

Honger in vogelvlucht
Heel kort door de bocht zit het ongeveer zo. Je lichaam voelt het als je bepaalde voedingsstoffen nodig hebt. Het geeft dan een seintje aan de hersenen. Zo weten je hersenen dat het lichaam vitamines, mineralen, vezels en/of proteïne (de vier belangrijke voedingsstoffen) nodig heeft en sporen jou aan tot eten. Die voedingsstoffen kun je verder onderverdelen in micro- en macronutriënten. Je hebt beide groepen nodig voor een goede werking van alle lichaamsprocessen. Wat je doet, denkt en wat je eet, bepaalt wat je lichaam het hardste nodig heeft op dit moment. Dat laten jouw maag en je lichaam jou weten.

Macronutriënten zijn koolhydraten, eiwitten en vetten.
Micronutriënten bestaan uit vitamines, mineralen en sporenelementen.

Je kunt je voorstellen dat je lichaam tegenwoordig eerder een tekort heeft aan micronutriënten. Als dat zo is, krijg je een seintje van je maag. Dat gevoel (honger) herken jij als geen ander. De bedoeling is nu dat jij iets voedzaams eet zodat je lichaam het tekort aan voedingsstoffen kan aanvullen en naar de juiste plaatsen kan zenden.

Even opletten, dit is belangrijk! Zoals ik al zei, geeft je maag aan wanneer het voedingsstoffen nodig heeft. In je maag zitten daarom receptoren die detecteren of er genoeg van alle voedingsstoffen binnen zijn gekomen.

Maar pas op! Je maag detecteert dus de hoeveelheid voedingsstoffen, níet de hoeveelheid calorieën.
Het gaat ook niet om de hoeveelheid qua gewicht. Dat is vanzelfsprekend als je erover nadenkt want je lichaam wil ziektes, kwalen en ouderdom voorkomen en vraagt zodoende om relevante voedingsstoffen. Dat betekent dat als je voeding tot je neemt met voldoende nutriënten, je vrij snel verzadigd bent. En dat betekent ook dat als je voeding eet met veel calorieën maar geen tot weinig bruikbare voedingsstoffen, je snel weer honger hebt. Ik geef twee voorbeelden.

Voorbeeld 1 – Met een kom havermout en vers fruit is je maag snel gevuld en zeer tevreden. Voorlopig heeft voldoende bouwstoffen voor een goede weerstand en genoeg energie om de lichaamsprocessen goed te laten verlopen. Eet je een hamburger met frietjes dan zul je snel weer honger hebben. Want uit dat hamburger menu kon je lichaam niet genoeg voedingsstoffen halen en je maag is dus niet gevuld.

Voorbeeld 2 – Eet je drie appels dan zit je maag bommetje vol en je hebt ook nog eens amper calorieën binnen gekregen. Maar eet een pizza shoarma en je absorbeert een overschot aan loze calorieën, dierlijk vet, suiker en zout. Allemaal voedingsstoffen waar je lichaam niets aan heeft. Sterker nog, het je komt er niet meer vanaf, je hebt er teveel van.

Na de pizza zul je snel weer honger hebben want je lichaam is nog steeds op zoek naar voedingsstoffen. En binnen no time vraag jij je weer af : ‘Waarom zit ik nooit vol?

En dan wordt ’t nog erger!
Soms krijg je dan trek in iets zoets. Dat betekent eigenlijk dat je maag vraagt om fruit wat van nature ook zoet is maar waar heel veel vitamines inzitten. Deze vitamines helpen gifstoffen afvoeren. Gifstoffen die je net naar binnen hebt gewerkt. Als je na het eten zin hebt in zoet, grijp je naar een suikerrijk toetje. Voor een toetje is altijd plek, toch? En tja dat klopt in feite ook. Want suiker vult de maag niet. Je lichaam blijft daardoor om eten vragen. En jij hebt nog steeds honger.

waarom zit ik nooit vol? | elky food & life coach | food blog | bewustzijnscoach | mindset | persoonlijke ontwikkeling | bewustzijn en bewust eten

De regels van de maag
De maag communiceert dus anders met je dan je misschien dacht. Nu je weet iets beter weet hoe het echt zit, kun je beter beslissingen maken. De volgende maag tips helpen je nog verder op weg. Als je deze regels onthoud en hanteert, wint je gezondheid terrein.

Je maag vraagt waarschijnlijk om micronutriënten, niet om macronutriënten.

Goed kauwen. Geef je lichaam de tijd om de processen in werking te zetten.

Neem de tijd om te eten en concentreer je alleen daarop. Eet rustig en geniet. Eet nooit voor de TV!

Eet kleine porties.

Geen fruit als toetje! Eet fruit lieve voor een maaltijd. Fruit verteert erg snel, sneller dan andere voeding.

Vlees doet er erg lang over om te verteren.

Drink niet teveel net voor, tijdens en na het eten. Je wilt de voedingsstoffen de tijd geven om te worden opgenomen door de darmen. Drinken versnelt dat juist.

Geen hevige beweging tot een uur na het eten. Je wilt je lichaam de rust gunnen om alles goed te verwerken en verteren. Een wandeling is wel prima.

Ga ook niet direct liggen na het eten. Blijf rechtop zitten of staan zodat het eten zijn weg naar beneden kan vinden en er geen verstoppingen ontstaan.

Eet omdat je voedingsstoffen nodig hebt, niet uit emotionele redenen. Dan is je maag niet klaar om eten te ontvangen en verlopen de natuurlijk processen niet zoals bedoeld. Ik kan je helpen je eetgedrag te analyseren, emotie eten te herkennen en voorkomen.

TEST JEZELF

Hoe gezond en gelukkig ben jij? Doe de test!

OVER ELKE

Zo’n 35 jaar geleden werd ik geboren in het mooie Lochem….

 

elke | Elky food & life coach | bewustzijnscoach | voedingsdeskundige | Elke Rosalie Rouweler

Wil je mij wat vragen?

Neem contact op

NEE TEGEN PUREE

Bekijk mijn gratis e-book. Leren eten is als leren lopen en leren praten, dat wil een baby zelf ontdekken!

ALLE BLOGS

Over bewustzijn, lekker leven, persoonlijke ontwikkeling, gezond eten, mindset en meer.

blog | Elky food & life coach | bewustzijnscoach | voedingsdeskundige | Elke Rosalie Rouweler

‘Bewust zijn en bewust eten’

Op het pad van bewustwording word je bewuster van jezelf. Je leert je eigen geest en lichaam steeds beter kennen.

‘Je intuïtie verbeteren’

We verwaarlozen onze meest waardevolle talent en dat heeft grote gevolgen.

‘Waarom zit ik nooit vol?’

Vraag jij je dat regelmatig af? Het antwoord is simpel.

‘Het nut van mindfulness’

Hoe dan ook, als jij mindfulness toelaat in je lijf en leven dan kan dit alleen maar goeds brengen.

© 2019 Dit is een Zeg maar Alex website.