Mindset voedsel

Al die verplichtingen, hard werk en aandacht geven aan je geliefden, dat vraagt toewijding en energie van je lichaam en je hersenen. Om positief te blijven en goed te kunnen focussen, is het mega handig als je lichaam geen pijn en moeheid vertoont. Mindset voedsel helpt daarbij.

Wist je dat je hersenen uit voornamelijk vet bestaan? En dat je hersenen ook gevoed moeten worden met bouwstoffen en niet alleen met positiviteit en kennis? Dat is de beste reden om goede vetten te eten! Jouw lichaam heeft in dit proces behalve de juiste koolhydraten, eiwitten en vetten (macronutriënten) ook vitamines en mineralen nodig. Die noemen we micronutriënten.

Er zijn allerlei voedingsmiddelen die je extra langdurige energie geven en je helpen nog beter te focussen. Dat is natuurlijk key voor een positieve mindset!

Mindset voedsel top 10 (plus eentje extra)

Vezels! Eet 100% volkorenproducten en veel groente en fruit. Vezelrijke producten zorgen ervoor dat de energie langzaam wordt opgenomen in je lijf. Daarbij zijn ze onmisbaar voor een gezonde darmhuishouding. De darmen zijn verantwoordelijk voor het afvoeren van afvalstoffen.

Blauwe bessen (en in mindere mate ook bosbessen en bramen) vertragen de hersenveroudering. Eet veel blauw fruit en hou Alzheimer buiten de deur.

Makreel, wilde zalm, haring, sardines en andere vette vissen bevatten omega-3 vetten die essentieel zijn voor een goede lichaamshuishouding en cruciaal voor de juiste vetzuurbalans in je lijf. Je kunt beter iets minder omega-6 vetten eten. Hiervan eten we er namelijk veel te veel! Dat brengt de balans in gevaar waardoor het lichaam de afvalstoffen niet meer kwijt kan en genoodzaakt is deze ergens op te slaan (als buikvet bijvoorbeeld).

WATER, zoveel mogelijk. Groene thee mag ook.

Eet uit de natuur. Zo min mogelijk uit pakjes. Kijk eens op de ingrediëntenlijst, zie je dingen die je niet kent of misschien niet eens uit kan spreken? Die jij niet in je keuken hebt staan? Dan weet je dus niet wat je eet. Lekker laten staan. Over het algemeen geldt: ‘Hoe minder er op de ingrediëntenlijst staat, hoe beter.’ Een kiwi heeft geen ingrediëntenlijst.

Eet veel meer plantaardig! Haal je eiwitten, koolhydraten en vetten zoveel mogelijk uit plantaardige bronnen zoals groente, fruit, peulvruchten en noten. Een voordeel hiervan is dat je én vezels en de juiste micronutriënten binnen krijgt en veel minder macronutriënten (calorieën). We eten veel te veel dierlijke producten. Denk maar na….kaas, yoghurt, melk, vlees, vis, vleeswaren, boter. Met al die dierlijke producten krijg je heel veel eiwitten en vetten binnen (te veel van dezelfde soorten) en te weinig vezels, vitamines en mineralen. Niet afgevoerde eiwitten kunnen verkleven in de hersenen en zorgen voor dementie.

Chocolade met meer dan 72% cacao van pure chocolade verlaagt de bloeddruk en houdt je scherp.

Broccoli heeft Vitamine K wat uitzonderlijk goed is voor de prestatie van je hersenen.

Avocado zit vol mega goede plantaardige oliën en vet. Zeer voedzaam en lekker als dip, smeersel, in salades of zomaar.

Kurkuma (geelwortel) wapent de hersenen tegen ontstekingen en eiwit verkleving.

Walnoten zijn misschien wel de beste manier om je hersenen fit en jong te houden. Handje ongezouten en ongebrande walnoten per dag is echt een heel erg goed idee. Thuis noemen wij ze: van der Wal noten 😉

En waar grijp jij naar de volgende keer als je trek hebt?

Liefs Elke

Enkele bronnen: Chocolate consumption and cardio metabolic disorders: systematic review and meta-analysis. British Medical Journal (2011).Benefits in cognitive function, blood pressure, and insulin resistance through cocoa flavanol consumption in elderly subjects with mild cognitive impairment: the Cocoa, Cognition, and Aging (CoCoA) study. Hypertension (2012). Fruit consumption and risk of type 2 diabetes: results from three prospective longitudinal cohort studies. British Medical Journal (2013). Dietary intakes of berries and flavonoids in relation to cognitive decline. Ann. Neurol. (2012). The impact of green tea and coffee consumption on the reduced risk of stroke incidence in Japanese population: the Japan public health center-based study cohort. Stroke (2010). Curcumine inhibits formation of amyloid beta oligomers and fibrils, binds plaques, and reduces amyloid in vivo. J. Biol. Chem. (2005)

TEST JEZELF

Hoe gezond en gelukkig ben jij? Doe de test!

OVER ELKE

Zo’n 35 jaar geleden werd ik geboren in het mooie Lochem….

 

elke | Elky food & life coach | bewustzijnscoach | voedingsdeskundige | Elke Rosalie Rouweler

Wil je mij wat vragen?

Neem contact op

NEE TEGEN PUREE

Bekijk mijn gratis e-book. Leren eten is als leren lopen en leren praten, dat wil een baby zelf ontdekken!

ALLE BLOGS

Over bewustzijn, lekker leven, persoonlijke ontwikkeling, gezond eten, mindset en meer.

blog | Elky food & life coach | bewustzijnscoach | voedingsdeskundige | Elke Rosalie Rouweler

‘Bewust zijn en bewust eten’

Op het pad van bewustwording word je bewuster van jezelf. Je leert je eigen geest en lichaam steeds beter kennen.

‘Je intuïtie verbeteren’

We verwaarlozen onze meest waardevolle talent en dat heeft grote gevolgen.

‘Waarom zit ik nooit vol?’

Vraag jij je dat regelmatig af? Het antwoord is simpel.

‘Het nut van mindfulness’

Hoe dan ook, als jij mindfulness toelaat in je lijf en leven dan kan dit alleen maar goeds brengen.

© 2019 Dit is een Zeg maar Alex website.