Het nut van mindfulness

Het nut en het effect van mindfulness zijn de afgelopen pakweg 30 jaar uitgebreid onderzocht. Een aantal wetenschappelijke studies heeft zeer gunstige resultaten opgeleverd. Zo is bewezen dat mindfulness zorgt voor een hogere kwaliteit van leven en positieve veranderingen creëert in ons cognitief en neurobiologisch functioneren. Maar in de eerste plaats verandert mindfulness het individu, het verbetert en verheldert de manier waarop je naar jezelf en de wereld kijkt. Dit heeft als gevolg dat je anders reageert op wat er in je én om je heen gebeurt. Je bent je bewuster van jezelf en alles om je heen en hebt geen moeite met het maken van de juiste keuzes voor jezelf. Twijfel en angst verdwijnen steeds meer en zekerheid en gelukzaligheid komen in de plaats. Het is dan ook niet gek dat dezelfde wetenschappelijke onderzoeken komen met de conclusie dat mindfulness de oplossing (en misschien wel de enige) is voor psychische stoornissen en andere medische problemen.

Nut van mindfulness | Elky food & life coach | bewustzijnscoach | voedingsdeskundige | Elke Rosalie Rouweler

Een paar opmerkelijke resultaten uit vele wetenschappelijke onderzoeken en studies samengevat:

Een mindfulness cursus blijkt zeer effectief in het verminderen van stress, angst, piekeren en in het vergroten van empathie en zelfcompassie. In de zakelijke wereld leidt dit tot minder burn outs, stress en overspannenheid. Collega’s die een mindfulness cursus hadden gevolgd werkten effectiever, efficiënter en relaxter.

Mindfulness is uitermate werkzaam tegen depressies en ter voorkoming van algemene ontevredenheid en neerslachtigheid. Voor mensen met ernstige depressieverschijnselen en persoonlijkheidsstoornissen zoals  borderline blijkt mindfulness zelfs effectiever dan medicatie en behandelingen van psychiaters en psychologen.

Ook voor mensen met een eetstoornis blijkt mindfulness het antwoord. Uit meerdere en verschillende studies blijkt dat na meer dan 6 maanden mindfulness het zelfbeeld verbetert. Mensen zijn meer tevreden met zichzelf, eten gezonder en bewegen meer. Ze willen uit zichzelf beter zorgen voor hun lichaam en geest. Het vertroebelde zelfbeeld is verdwenen.

Voor kinderen van alle leeftijden geldt vrijwel hetzelfde. Als men mindfulness als deel van de opvoeding al op een vroege leeftijd introduceert ervaren kinderen meer zekerheid, eenheid en geluk. Ze begrijpen dat iedereen anders is en zien dat als iets positiefs. Kinderen voelen minder angst en hebben niet het gevoel te moeten presteren zoals een ander doet. Ze begrijpen hun eigen talenten en wensen beter. Daarnaast komen stoornissen als ADHD, autisme en agressie bijna niet voor bij kinderen die mindfulness als deel van de opvoeding genoten. Het is deel van wie ze zijn, van hoe ze denken en voelen en daar past agressie, angst en afzondering niet bij.

En zo kan ik nog wel even doorgaan want voor slaapproblemen, verslavingen, psychoses, chronische pijn en aandacht en concentratie is hetzelfde bewezen: mindfulness verbetert de kwaliteit van je leven. En het mooiste is dat je het niet fout kunt doen. Het is geen kuur die je af moet maken of iets dat nare bijverschijnselen vertoont.

”Mindfulness is altijd goed, in iedere mate en op iedere manier.”

 

Komt dit voor jou als een verrassing?

Voor mij totaal niet. Ik vind het niet meer dan logisch dat je met een heldere geest beter functioneert en je dus ook beter voelt. De meeste problemen en ziektebeelden beginnen in ons hoofd. Daar ligt de wortel en dus ook de oplossing. Misschien moet je dit ervaren om het volledig te begrijpen en omarmen. Hoe dan ook, als jij mindfulness toelaat in je lijf en leven dan kan dit alleen maar goeds brengen. Neem je eigen rust, verlangens en gedachten serieus. Omarm mindfulness en leef je mooiste leven mogelijk.

Hoe laat ik mindfulness makkelijk in mijn dagelijks leven toe?

Door te gaan staan voor jezelf, in iedere situatie!
Door veel in de natuur te zijn en deze te observeren.
Door te geven en ontvangen want dat is in werkelijkheid hetzelfde.
Door te begrijpen dat wat je zaait, je oogst.
Door in het moment te leven, door alles wat je doet NU te beleven.
Door je bewust te zijn van je eigen verlangens en deze als basis van je keuzes en plannen te gebruiken.
Door bewust te ontspannen (hier zijn 5 tips).
Door te kiezen voor de weg van de minste weerstand.
Door af en toe eens helemaal alleen te zijn met je gedachten.
Door dan aan niets te denken (dit kun je trainen met meditatie, hierover binnenkort meer).
Door je telkens bewust te zijn van je intenties.
Door je te realiseren dat alles energie is, alles!
Door te ontdekken wat jouw unieke doel is in jouw eigen leven.

 

Mindfulness rocks! Ga aan de slag met mindfulness en voel je altijd lekker in je lijf en leven.

Liefs Elke

Nut van mindfulness | Elky food & life coach | bewustzijnscoach | voedingsdeskundige | Elke Rosalie Rouweler

Bronvermelding: http://www.mindfulnesscentrumdeventer.nu/images/Onderzoek_MFN_aandachttraininginfo_studie_naar_effecten_van_mindfulness.pdf

TEST JEZELF

Hoe gezond en gelukkig ben jij? Doe de test!

OVER ELKE

Zo’n 35 jaar geleden werd ik geboren in het mooie Lochem….

 

elke | Elky food & life coach | bewustzijnscoach | voedingsdeskundige | Elke Rosalie Rouweler

Wil je mij wat vragen?

Neem contact op

NEE TEGEN PUREE

Bekijk mijn gratis e-book. Leren eten is als leren lopen en leren praten, dat wil een baby zelf ontdekken!

ALLE BLOGS

Over bewustzijn, lekker leven, persoonlijke ontwikkeling, gezond eten, mindset en meer.

blog | Elky food & life coach | bewustzijnscoach | voedingsdeskundige | Elke Rosalie Rouweler

‘Bewust zijn en bewust eten’

Op het pad van bewustwording word je bewuster van jezelf. Je leert je eigen geest en lichaam steeds beter kennen.

‘Je intuïtie verbeteren’

We verwaarlozen onze meest waardevolle talent en dat heeft grote gevolgen.

‘Waarom zit ik nooit vol?’

Vraag jij je dat regelmatig af? Het antwoord is simpel.

‘Het nut van mindfulness’

Hoe dan ook, als jij mindfulness toelaat in je lijf en leven dan kan dit alleen maar goeds brengen.

© 2019 Dit is een Zeg maar Alex website.